::.پایگاه فرهنگی مذهبی صلات.::
 
 دوشنبه  27/9/1396   اَللّهُمَ كُنْ لِوَليّك َالْحُجَّة ابْن الْحَسَنْ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ علی آبائِه فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كلِّ ساعَة ولياً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيناًحتّی تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوعاً وَ تُمَتّعهُ فِيها طَويلاً    
نوحید و زیارت

نویسنده : سيد حسن طاهري خرم آبادي

باورهاى كلامى شیعى، همان اصول ناب اسلامى است كه در قرآن، خطوط آن ترسیم و سپس با شرح و تفسیر ائمه معصومین علیهم السلام تبیین شده است. تلاش هاى تفسیرى، روایى و عقلانى دانشوران شیعى در پرتو قرآن و حدیث، به این باورها نظم و قاعده خاصى بخشیده و گنجینه اى از معارف را به ارمغان آورده است.
بى تردید ((توحید)) در صدر باورهاى شیعه است و در این مكتب، عمق و ژرفاى بیشترى یافته است؛ به طورى كه هركس به مجموع احادیث توحیدى شیعه نظرى بیفكند، عمیق ترین درس ها را از آنها مى گیرد. خطبه هاى توحیدى امام اول شیعیان در نهج البلاغه، همه را به شگفتى واداشته است. دعاها و مناجات هاى رسیده از آن امامان معصوم علیهم السلام هم چون دعاى كمیل، ابوحمزه ثمالى، مناجات شعبانیه و امثال آنها، آبشخور زلال توحید و شیوه صحیح راز و نیاز با پروردگار یكتاست. در اصول مذهب شیعه ((توحید))، اصل اول است و همه چیز بر محور یكتاپرستى مى باشد.


خلاصه خوبى ها (نگاهى به زیارت وارث )

نویسنده : محسن ربانى

یكى از اهالى عراق در مدینه، به دیدار امام صادق علیه السلام آمد از او پرسید: ((در عراق كه هستى، آیا به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مى روى ؟)). مرد گفت: (( آرى مى روم )) .
امام علیه السلام فرمود: ((آیا مى خواهى ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را برایت بگویم ؟)).مرد گفت: (( آرى )).امام علیه السلام فرمود: (( وقتى كسى آماده مى شود كه به زیارت امام حسین علیه السلام برود، فرشتگان آسمان با خوشحالى به یكدیگر خبر مى دهند؛ و آن گاه كه به طرف كربلا حركت مى كند، فرشتگان بر او درود مى فرستند تا به كربلا برسد)).سپس امام علیه السلام فرمود: ((وقتى كه مى خواهى امام حسین علیه السلام را زیارت كنى، این زیارت را بخوان كه به ازاى هر كلمه اش درى از رحمت الهى به رویت باز مى شود )).آنگاه امام علیه السلام زیارتى را به او آموخت كه به ((زیارت وارث ))معروف شد. در بخش اول این زیارت آمده است: ((سلام بر تو اى وارث آدم، برگزیده خدا! سلام بر تو اى وارث نوح، پیامبر خدا! سلام بر تو اى وارث موسى، هم صحبت خدا! سلام بر تو اى وارث عیسى، روح خدا!)) حسین وارث علم همه پیامبران است ؛ حسین وارث زهد همه پیامبران است


روضه الشهدا

نویسنده : مرحوم ملاحسين واعظى كاشفى‏

مؤلف كتاب روضة الشهدا كمال الدین حسین بن على واعظ كاشفى از بزرگان علم دین و اركان مؤلفین و اساتید ادب و نثرنویسان فارسى است و نظیر او را روزگار كمتر به یاد دارد در مائه نهم مى‏زیست و گویند شوهر خواهر ملاعبدالرحمن جامى است.
اصلا از مردم سبزوار است و در این شهر به وعظ مى‏پرداخت پس از آن چندى به نیشابور و از آن جا به مشهد مقدس رفت و در آن جا نیز به وعظ اشتغال داشت پس از آن به هرات رفت و در عهد سلطنت سلطان حسین میرزا بایقرا (883 - 911) و در دربار او نهایت اعزاز و احترام دید. وزیر دانش‏پرور او امیر على‏شیر نوایى او را تشویق بسیار مى‏كرد و به تالیف و تصنیف ترغیب مى‏فرمود چون هم در علوم دینى و انواع آن به حد كمال بود و هم در نویسندگى و ادب از بزرگترین اساتید فن خویش و كمتر این دو كمال در كسى مجتمع باشد و آن كه جمع دارد باید قدر خویش بداند وقت بیهوده از دست ندهد كه مردم از او فائده بسیار برند و اتفاقا امیر على‏شیر نوایى ارزش او را دانست و قدر او را شناخت.


سلحشوران طف

نویسنده : الشيخ محمد بن طاهر السماوى مترجم : عباس جلالى

نیم قرن پس از هجرت پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم) در تاریخ، واقعه اى شگفت انگیز، غم افزا و در حقیقت در نوع خود بى سابقه، رخ داد. در این واقعه مهم و اساسى كه باید بر آن، جنگ تمام عیار میان حق و باطل و نور و ظلمت نام نهاد، در یك سو، تاریك اندیشان خفاش صفتى كه از نور بعثت مى گریختند و سعى در خاموش نمودن آن داشتند، قرار گرفته بودند و در سوى دیگر، حق جویانى كه چون ابوذر و سلمان، گرد پیامبر رحمت مى گشتند تا نور، مُهر و نشانه نبوت را بیابند، وجود داشتند.
در حادثه كربلا، نقش خواص و عوام و پدید آورندگان آن حادثه غم انگیز، قابل دقت و مطالعه است. مسئله اى به بزرگى قیام خونین كربلا، زمینه هایى دارد كه باید مورد تاءمل قرار گیرد. مهم ترین عامل پیدایش این حادثه تلخ، انحراف مسئله رهبرى از مسیر صحیح آن بود تا جایى كه پس از چند سال، مجددا سنت هاى جاهلى در جامعه، مورد توجه اداره كنندگان قرار گرفت و ارزش هاى اسلامى - كه پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم) براى آن ها زحمات فراوانى متحمل شد - در جامعه كم رنگ شد؛ غیرت دینى، افول نمود، شخصیت هایى چون امیرالمؤمنین (علیه السلام) خانه نشین شدند،


از مدینه تا نینوا

نویسنده : دكتر عباس علاقه بنديان

قیام حضرت حسین بن على علیه السلام در برابر حكومت اموى از مقاطع حساس و زیباى تاریخ اسلام است.
با استقرار حكومت معاویه بن ابى سفیان كه خلافت یعنى حكومت رهبر دینى برگزیده مسلمانان را به حكومت سلطنتى تبدیل نمود و با تجدید جلال و شكوه دربار امپراطوریهاى روم و ایران به حكمرانى بر مردم پرداخت بدون این كه خود را موظف به پاسخگویى به آنان بداند، سنت پیامبر (ص) دستخوش یك دگرگونى بنیادى گردید.
تا معاویه زنده بود امید مى رفت كه با پایان حكومت وى كار به مسیر صحیح خود كه خلافت یا امامت بود باز گردد و آب رفته به جوى باز آید لیكن با نصب یزید به جانشینى بمثابه سلطان موروثى مطلق العنان، آن امید بر باد رفت و بزرگان جامعه مسلمین خود را در برابر موقعیت جدیدى یافتند كه با آموزشهاى پیغمبر اسلام هیچگونه سازگارى نداشت.


12345678910111213141516171819
 
پایگاه اطلاع رسانی صلات - ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سیما    Email : zekr@irib.ir