::.پایگاه فرهنگی مذهبی صلات.::
 
 پنج شنبه  30/6/1396   اَللّهُمَ كُنْ لِوَليّك َالْحُجَّة ابْن الْحَسَنْ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ علی آبائِه فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كلِّ ساعَة ولياً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيناًحتّی تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوعاً وَ تُمَتّعهُ فِيها طَويلاً    
داستانهای شگفت انگیزی از بهشت

نویسنده : حیدر قنبری

بهشت نقطه مقابل جهنم است؛ همان گونه که هیچ زبان و قلم و بیانی توانایی ندارد جهنم و عذابهای آن را توصیف کند، هیچ زبان و قلم و بیانی هم قادر نخواهد بود بهشت و نعمتهای آن را آن گونه که هست توصیف، و بیان کند. چون خداوند بهشت را از رحمت و شفقت و مهربانی و لطف و رأفت خویش آفریده و خواسته است از میهمانان بهشتی خویش به احسن وجه پذیرایی کند؛ وقتی تعدادی میهمان عزیز می خواهد بر من و شما وارد شود آنچه در توان داریم سعی می کنیم اسباب پذیرایی ایشان را به نحو مطلوب انجام دهیم حال چه رسد به خداوند که در هر زمینه ای وقتی بگوید باش، موجود می شود معلوم است که چه چیزی مهیا کرده است، چون خداوند در آیه 17 سوره سجده فرموده:
(فلا تعلمُ نقسٌ ما اُخفِیَ لهم من قرَّهِ اعینٍ): «یعنی هیچ کس نمی داند چه پاداشهای مهمی که مایه روشنی چشمهاست برای آنها نهفته شده است.»


نماز شب یا تهجد

نویسنده : موسی خسروی

لیسوا سواء من اهل الكتاب امة قائمه یتلون آیات الله آناء اللیل و هم یسجدون(آل عمران 113)
با اینكه در آیات قبل، خداوند از یهودیان مذمت مى كند و مى فرماید: ضربت علیهم المسكنه ذلك بانهم كانوا یكفرون بایات الله آنان پیوسته اسیر بدبختى و ذلت شدند از اینرو كه به آیات خدا كافر شده اند. و در ابتداى همین آیه هم مى فرماید: ضربت علیهم الذله اینما ثقفوا. هرجا باشند ذلت و خوارى بر سر آنان خیمه مى زند.
اما در آیه بالا همین اهل كتاب را به دلیل اینكه شب زنده دارند و به تلاوت آیات خدا و سجده بسر مى برند مى ستاید.
آیه دوم: تتجا فى جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا و طمعا و مما رزقناهم ینفقون فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قرة العین جزاء بما كانوا یعملون (سوره سجده 16 - 17)


نماز ، محبوب عارفان

نویسنده : موسی خسروی

نماز ستون دین است. این جمله از ائمه معصومین علیهم السلام است كه در حق نماز ایراد شده است. هر ساختمان اجزائى دارد و اركانى و بالطبع هر یك از اجزاء و قسمتهاى مختلف آن نقش مخصوصى در ایجاد و نگهدارى بناى ساختمان به عهده دارد. اما آنچه كه بر پا نگه داشتن یك بناى بر افراشته سهم بسزایى دارد ستونهاى آن است. اگر بخواهند ساختمانى را بدون ستون بنا كنند از هم فرو خواهد پاشید و پا بر جا نخواهد ماند و همین طور اگر به هر یك از اجزاى ساختمان لطمه وارد سازند و آن را از میان بردارند تمام ساختمان نخواهد ریخت بلكه بخشى از آن از بین خواهد رفت و اصل و عمده آن بنا باقى خواهد بود. لكن اگر ستونهاى یك بنا كوچك باشد یا بزرگ آسیب دیده بر پا نباشد اصل ساختمان با همه سقف ها فرو خواهد ریخت.


قرآن، روانشناسی و علوم تربیتی (مجموعه مقالات)

نویسنده : جمعی از نویسندگان

بیش از چهارده قرن است که مفسران، اندیشمندان و محققان مسلمان و غیر مسلمان با تخصص ها و آگاهی های گوناگون در رشته های مختلف علمی سعی کرده اند قرآن کریم را تفسیر و تبیین کنند. در این میان گرایش علمی در تفسیر آیات از دیرباز کم و بیش میان مسلمانان رواج داشته است، امّا در قرن چهاردهم این شیوه بر بخش های گسترده ای از تلاش های تفسیری سایه افکنده و رشد کرد. ماهیّت این گرایش پرداختن به آیات از نگاه علوم گوناگون و تلاش در جهت فهم بهتر آن ها با بهره گیری از یافته های جدید علمی است. از سوی دیگر در سال های اخیر با توسعه ی روابط علمی و فرهنگی اسلام و غرب نگاه دینی و قرآنی به علوم روز و موضوع «علم دینی» به یکی از دغدغه های عمده ی متفکران دینی در سراسر جهان اسلام تبدیل شده است.
در همین راستا بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه در مشهد مقدس در سال 1382شکل گرفت و 9گروه علمی آن مشغول به فعالیّت شدند.


زندگى در پرتو اخلاق (ذكر الله)

نویسنده : شهيد سيد عبد محمد تقوى

نویسنده این كتاب ((شهید سید عبدالمحمد تقوى)) در سال 1342 در بخش سوق از توابع شهرستان دهدشت، در خانواده اى معروف به علم و تقوا بدنیا آمد، او از تبار علم و از قبیله قلم بود، سنین اوایل جوانى و شگفتگى نبوغ او مصادف با ایام اوج گیرى و پیروزى انقلاب اسلامى بود. او از همان اوایل، قدرت خلاقه، خطاب و بیان خود را یكسره در خدمت انقلاب اسلامى قرارداد و در روزگارى كه پایه هاى حكومت اسلامى هنوز استحكام نیافته بود و خناسان انسى از طریق تبلیغات مخرب به توطئه مشغول بودند، شهید تقوى با سخنرانیهاى متین ورساى خود در هر مجلس ‍ و محفل به دفاع از آرمانهاى انقلاب پرداخت؛ بگونه اى كه علیرغم صغرسن، سخنرانیهاى ایشان، در سطح استان زبانزد خاص و عام شده بود.
روح بلند او كه تشنه كمال بود، او را از نیمه راه تحصیلات متوسطه به حوزه علمیه كشانید، چرا كه او حوزه را گهواره اندیشه اصیل اسلامى مى دانست، و در ضمن تحصیلات حوزه، دوره متوسطه را نیز همزمان به اتمام رسانید.


12345678910111213141516171819
 
پایگاه اطلاع رسانی صلات - ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سیما    Email : zekr@irib.ir