::.پایگاه فرهنگی مذهبی صلات.::
 
 دوشنبه  27/9/1396   اَللّهُمَ كُنْ لِوَليّك َالْحُجَّة ابْن الْحَسَنْ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ علی آبائِه فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كلِّ ساعَة ولياً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيناًحتّی تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوعاً وَ تُمَتّعهُ فِيها طَويلاً    
انسان شناسی . جلد چهارم

نویسنده : جلال الدین فارسی

گذشته از پدیدارهاى تنوع رفتار و منش، تنوع زندگى، و گوناگون بودن مرم، ما با واقعیت مهم دیگرى روبروایم، و آن این كه پدیدارهاى مورد بحث متوالیا در ازمنه ى مختلف و ادوار تاریخى به ظهور نرسیده اند و نه جداى از هم و هر یك در اقلیم یا در فرهنگى خاص بوجود آمده اند؛ بلكه در یكایك اعصار تاریخى در هر اقلیم و فرهنگى هر چند - به نسبت هاى متفاوتى - ظهور وجود داشته اند.
هر گاه غیر از این مى بود براى تحلیل پیدایش آنها باید در جستجوى علل محیطى یا فرهنگى مى بودیم و بر چیز مشترك و اساس ‍ واحدى در ظهور آن ها یقین نمى نمودیم. لكن واقعیت تاریخى و جامعه شناختى این است كه تجارب و پدیدارهاى مورد بحث در تمام ادوار تاریخى، همه ى اقالیم، و یكایك فرهنگها بوده است. جامعیت شواهد بر این واقعیت، و كثرت فزون از شمارش آنها، ما را به این نتیجه میرساند كه اساس پدیدارهاى تنوع رفتار و منش، تنوع زندگى، و گونگون بودن مردم در ساختار فطرى و مشترك آدمى است. به سبب وجود همین ساختار فطرى مشترك است كه یك فرد رانماینده آدمیان، و نمونه مشخصى از نوع بشر مى دانیم و او را در عین حالى كه (او) است (همه ) میشماریم؛ و باور داریم كه فردى ا


انسان شناسی . جلد سوم

نویسنده : جلال الدین فارسی

دین مفهومى محورى در كلام مجید الهى است. بدون فهم ژرف این واژه نمى توان جمله اى و آیه اى از كلامش را فهمید. فهم ولایت او بر ما، ولایت خودمان بر خویشتن، ولایت همگانى، و ولایت پیامبرش بر بشر، و اطاعت ما از او منوط به فهم ما از دین است.
لغت شناسان نامدار و مفسران بلند آوازه به این پرسش بنیادین جز پاسخ ابتدایى ناقص دست و پا شكسته و گاهى غلط نداده اند. اغلب مدعیان آموزش دین هم در سطحى از آشنایى با پدیدارها و حوادث و واقعیات انسان شناختى نبوده اند كه بتوانند پس از تتبع در كاربردهاى آن در قرآن به تعریف جامعى از آن دست یابند.
دین یك رخداد آگاهانه و ارادى در انسان است كه به سبب آگاهانه بودن و وقوعش بنحو ارادى، متنوع و متضاد گشته است.
به نام خداوند بخشنده مهربان
بگو: هان اى كافران، من آنچه را مى پرستید نمى پرستم، و نه شما پرستنده آن هستید كه من مى پرستم، و نه من پرستنده آنم كه پرستیده اید، و نه شما پرستنده آن خواهید شد كه من مى پرستم. دین شما شماراست و دین من مرا.


انسان شناسی . جلد دوم

نویسنده : جلال الدین فارسی

كلام خدا كه درس پروردگار درباره زندگى باشد و به همین جهت ((ذكر))، ((ذكرى ))، ((نور مبین )) یا پرتو روشنگر راه زندگى نامیده مى شود و نخست به گونه ادراكى در قلب پیامبر پدیدار مى گردد آیا زمانى هم كه بر زبان مبارك پیامبر جارى شده به صورت امواج صوتى در گوش مردم مى نشیند همان كلام خداست یا چیزى و رخدادى دیگر؟
این پرسش را مى توان در این عبارت ریخت: آیا درس خدا به پیامبرش كلامى است، و كلامى كه به گونه درس از زبان پیامبر جارى شده به گوش مردم مى رسد كلامى دیگر است؟ آیا درس خدا به پیامبرش با درس پیامبرش به مردم یكى است؟
هر دو كلام، كلام خداست و درسش به سوى مردم ((ناس ))، مردم پیش از ایمان و مشركان و مومنان، و ((در عین حال درسى به پیامبرش )). یا ایها الناس قد جائكم برهان من ربكم و انزلنا و الیكم نورا مبینا، هان اى آدمیان، اینك برهانى از پروردگارتان به شما رسید و به سوى شما نورى روشنگر (راه زندگى ) فرو فرستادیم. و جاءك فى هذه الحق و موعظة و ذكرى للمؤ منین و در این آیات و سوره ها به تو ((اى پیامبر)) معارفى مستند به هستى و واقعیات تكوینى، و موعظه اى رسید و درسى براى مؤمنان و انزلنا و الیك الذكر


انسان شناسی . جلد اول

نویسنده : مرکز تحقیقات سپاه

عقاید و اندیشه هاى بنیادى اسلام كه از آنها به عنوان اصول عقاید یاد مى شود پایه و اساس آیین حیاتبخش اسلام را تشكیل مى دهند و در شكل گیرى رفتار مسلمانان اثر مى گذارد، زیرا به طور كلى رفتار انسان ها خود آگاه یا ناخودآگاه تحت تاءثیر اصول عقاید و به عبارت دیگر، جهان بینى قرار دارد.
از این رو، براى استقرار و تثبیت نظام ارزشى و رفتارى اسلام باید مبانى
عقیدتى آن مورد بررسى قرار گیرد.
اگر دین را به درختى تناور و بارور، تشبیه كنیم، مبانى عقیدتى، به مثابه ریشه هاى آن هستند. این ریشه ها باید در پرتو چراغ عقل، در اعماق قلب انسان پا بر جا گردد تا میوه هاى شیرین و گوارا (اعمال صالح ) به بار آید و سعادت و خوشبختى انسان در دو جهان تاءمین شود.
از آن جا كه خداى متعال، مارا به نیروى عقل و اندیشه، مجهز ساخته، باید در نظام آفرینش، تامّل و تدبّر كنیم تا به حكمت خداوند پى ببریم. از این رو، تحقیق و شناخت مبانى عقیدتى و دقت در محتواى دعوت پیامبران و توجه به معجزات آنان، باید به كمك عقل انجام گیرد. تقلید از دیگران بدون سنجش عقلى، در مورد عقاید، محكوم است.


انسان سازی در قرآن

نویسنده : آیت الله مصباح یزدی

حقیقت اصیل ترین، جاودانه ترین و زیبا ترین راز هستی و نیاز آدمی است که سلسله ی مؤمنان و عالمان صادق چه جان ها که در راه آن نباخته، و جاهلان و باطل پرستان چه توطئه ها و ترفندها که برای محو مسخ آن نساخته اند. چه تلخ واقعیتی است مظلومیت حقیقت، و چه شیرین حقیقتی است این واقعیت که در مصاف همیشگی حق و باطل ، حق سربلند و سرافراز است و باطل از بین رفتنی و نگونسار . این والا و بالانشینی حقیقت، گذشته از سرشت حق، وام دار کوشش های خالصانه و پایان ناپذیر حقیقت جویانی است که در عرصه ی نظر و عمل کمر همت محکم بسته و از دام و دانه ی دنیا رسته اند، و در این میان ، نقش و تأثیر ادیان و پیامبران الهی، و به ویژه اسلام و پیامبر اکرم(ص) و جانشینان برحق و گرامی او (ع)، برجسته ترین است


12345678910111213141516171819
 
پایگاه اطلاع رسانی صلات - ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سیما    Email : zekr@irib.ir