::.پایگاه فرهنگی مذهبی صلات.::
 
 پنج شنبه  30/6/1396   اَللّهُمَ كُنْ لِوَليّك َالْحُجَّة ابْن الْحَسَنْ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ علی آبائِه فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كلِّ ساعَة ولياً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيناًحتّی تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوعاً وَ تُمَتّعهُ فِيها طَويلاً    
الگوی شخصیت

نویسنده : مرکز تحقیقات موسسه در راه حق

اكنون باید دید، اصولا شخصیت چیست كه همه طالب آنند؛ هر كس آنرا در چیزى به اشتباه یا به واقعیت مى جوید، و موضوع یا نمونه ویژه اى را ملاك منش و شخصیت ایده آل خویش مى پندارد و با همه وجودش خواستار آن است؟ چنانچه مى بینیم: گروهى، داشتن لباس گران قیمت و گلوبندهاى چند میلیون تومانى یا پالتو پوستى چند هزار دلارى را ملاك عظمت و شخصیت خود مى دانند و برخى دیگر داشتن طرفداران زیاد را براى كسى، نشانه بزرگى منش او مى دانند تا آنجا كه به خاطر مرگ چنین كسى، هزاران نفر خود كشى مى كنند یا ته سیگار و چند تار موى او را صدها هزاران تومان خریدارى مى نمایند و یا به داشتن یك عكس یا یك امضاء و یا به دیدن او حتى در لحظه اى كوتاه بر خود مى بالند...!


انسان بر آستان ایمان

نویسنده : مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)

دفتر حاضر خلاصه‏اى است از هفت كتاب تعلیم و تربیت در اسلام، انسان كامل، تكامل اجتماعى انسان، نبرد حق و باطل، امدادهاى غیبى در زندگى بشر، ولاها و ولایت‏ها و عرفان حافظ كه عمدتا سخنرانى‏هاى استاد مطهرى (ره) در رابطه با تعالیم اسلام در باب ابعاد گوناگون زندگى فردى و اجتماعى انسان است و لذا نام انسان بر آستان دین براى این مجموعه انتخاب شده است. در این جا شایسته است مرور كوتاهى داشته باشیم بر پیشینه و كلیات مطالب هر یك از این كتاب‏ها:
كتاب تعلیم و تربیت در اسلام مشتمل بر دو سلسله از سخنرانى‏هاى استاد مطهرى است كه در سال‏هاى 1351 و 1352، بخشى در جمع دبیران تعلیمات دینى و بخش دیگر در انجمن اسلامى پزشكان ایراد شده است.
اصل كتاب كه تاكنون 36 بار به چاپ رسیده، تنظیم سلسله‏وار 19 جلسه سخنرانى است، بدون لحاظ مباحث مشترك و رعایت تقدم و تاخیر منطقى، و به ویژه این كه نوار چندین جلسه از سخنرانى‏هاى استاد در دست نیست و لذا سیاق مباحث استاد در چند جا قطع شده و افتادگى‏هایى در مطالب مطرح شده توسط ایشان وجود دارد
طبقه بندی کتاب :


انسان شناسی . جلد هفتم

نویسنده : جلال الدین فارسی

 

 
از عواملى كه در شكل و كیفیت دادن به فرد موثرند یا در مورد افراد متعالى در تكوین شخصیت دخالت دارند یكى ساختار تعالى شناختى او و دیگرى لایه خودمختارى این ساختار است. هر چند اراده جزیى از ساختار تعالى شناختى فرد به شمار مى آید ولى در واقع (خود) اصلى اوست همان چیز كه مى تواند بعضى از استعدادهاى فطرى یا ساختارى را شكوفا كند و برخى را عاطل گذارد یا از راه كارهاى ممكن در ارضاى سائقه یكى را برگزیند و یا محركى چون آز را در اختیار گیرد یا آن را عقیم نهد، هم چنین حقگرایى را بپرورد یا عاطل رها كند. اراده فرد جزیى از ساختار موروثى تعالى شناختى است ؛ اما جزو بسیار مهمى كه در استعدادها و توانایى هاى فطرى و در ساختار طبیعى زیستى و در امكانات محیطى دخل و تصرف مى كند. از چگونگى همین دخل و تصرف هاست كه انواعى از زندگى و تنوعى از مردمان، منش ها و رفتارها به وجود آمده است.


انسان شناسی . جلد ششم

نویسنده : جلال الدین فارسی

سیر تقرب، فراگردى است كه با یادگیرى سنت - و حیاتى و توحیدى - كه جهان و انسان شناسى و معارف حقه باشد - آغاز مى گردد آنهم فقط در كسى كه زنده به حیات انسانى بوده خردورزى داشته باشد ان هو الا ذكر و قرآن مبین لینذر من كان حیا و از سلامتى عاطفى برخوردار بوده خشیت از مقام پروردگار داشته باشد اذهبا الى فرعون انه طغى فقولا له قولا لینا لعله یتذكر او بخشى چون مرحله یادگیر سنت و حیاتى - توحیدى را پشت سر نهاد در نظرش رشد معنوى از فروگردهاى بعد از خدا متمایز و برایش روشن شده است. همچنین عوامل مخل و مفسد زیستن و رشد معنوى را مى شناسد و مى داند كه طاغوت در محیط اجتماعى و در محیط بین المللى بزرگترین مانع هم در راه زیستن او و هم بر سر راه رشد معنوى اوست. از اسارت - ذلت خویش آگاهى میابد. بر سر یك دو راهى دیگر قرار دارد. مى تواند همچنان مطیع طاغوت مانده احكام تكلیفى و احكام وضعى او را بر زندگى خویش جارى سازد تا اسیر و ذلیل بماند. چنانكه مى تواند به طاغوت و مشروعیت او كافر گشته سر از اجراى قوانینش درباره خود و خانواده اش باز زند یا حتى علیه او بشورد و اقدام و قیام كند. و به خدا كه آفریننده و پروردگار اوست


انسان شناسی . جلد پنجم

نویسنده : جلال الدین فارسی

سیر تقرب، فراگردى است كه با یادگیرى سنت - و حیاتى و توحیدى - كه جهان و انسان شناسى و معارف حقه باشد - آغاز مى گردد آنهم فقط در كسى كه زنده به حیات انسانى بوده خردورزى داشته باشد ان هو الا ذكر و قرآن مبین لینذر من كان حیا و از سلامتى عاطفى برخوردار بوده خشیت از مقام پروردگار داشته باشد اذهبا الى فرعون انه طغى فقولا له قولا لینا لعله یتذكر او بخشى چون مرحله یادگیر سنت و حیاتى - توحیدى را پشت سر نهاد در نظرش رشد معنوى از فروگردهاى بعد از خدا متمایز و برایش روشن شده است. همچنین عوامل مخل و مفسد زیستن و رشد معنوى را مى شناسد و مى داند كه طاغوت در محیط اجتماعى و در محیط بین المللى بزرگترین مانع هم در راه زیستن او و هم بر سر راه رشد معنوى اوست. از اسارت - ذلت خویش آگاهى میابد. بر سر یك دو راهى دیگر قرار دارد. مى تواند همچنان مطیع طاغوت مانده احكام تكلیفى و احكام وضعى او را بر زندگى خویش جارى سازد تا اسیر و ذلیل بماند. چنانكه مى تواند به طاغوت و مشروعیت او كافر گشته سر از اجراى قوانینش درباره خود و خانواده اش باز زند یا حتى علیه او بشورد و اقدام و قیام كند. و به خدا كه آفریننده و پروردگار اوست


12345678910111213141516171819
 
پایگاه اطلاع رسانی صلات - ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سیما    Email : zekr@irib.ir