::.پایگاه فرهنگی مذهبی صلات.::
 
 پنج شنبه  30/6/1396   اَللّهُمَ كُنْ لِوَليّك َالْحُجَّة ابْن الْحَسَنْ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ علی آبائِه فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كلِّ ساعَة ولياً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيناًحتّی تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوعاً وَ تُمَتّعهُ فِيها طَويلاً    
انسان كامل از نگاه امام خمینى (رحمه الله) و عارفان مسلمان

نویسنده : محمدامين صادقى ارزگانى

یكى از دغدغه هاى اصلى بشر از دیر زمان شناخت انسان بوده است و در این شناخت از دو منظر به انسان نگریسته اند: توصیفى و توصیه اى. از منظر نخست، به چیستى، ویژگى ها و صفات بالفعل انسان توجه مى شود و از منظر دوم، به توانایى، استعداد، انسانیت انسان، این كه انسان چه باید بشود و به یك معنا انسان كامل كیست نظر مى شود. ادیان و مكاتب مختلف از زوایاى مختلفى به انسان كامل پرداخته اند. لذا با ذكر ویژگى هاى متفاوت براى او كوشیده اند نمونه اى از انسان كامل ارائه دهند تا دیگران با پیروى از او بتوانند با شكوفا ساختن استعدادهاى خود، راه هاى كمال را بپیمایند. اسلام نیز براى انسان كامل جایگاه ویژه اى قائل است، تا جایى كه خداوند در قرآن او را خلیفه و جانشین خود مى خواند و الگو و اسوه دیگران معرفى مى كند، از جمله این كه درباره رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم مى فرماید: لقد كان لكم فى رسول الله اسوة حسنة، چنان كه ابراهیم علیه السلام این مهم را از خداوند متعال طلب مى كند. (واجعلنا للمتقین اماما) شاید با استفاده از همین نكات قرآنى است كه عارفان مسلمان انسان كامل را تجلى تام حضرت حق و مطهر اسما و صفات او مى داند


آداب و مستحبات نماز

نویسنده : عباس عزیزی

((نماز)) حقیقتى است مركب، و صورتى است كه شرع از امور متفاوت نگارش و تصویر كرده و ما را به اكتساب آمر نموده و روح آن: نیت و قصد قربت و حضور قلب و اخلاص است. اعمال اركانى آن: تكبیرة الاحرام و ركوع و سجود و قیام به منزله اعضاء رئیسه است، كه به ترك آنها نماز اساسا از میان مى رود و تحقق و صحت آن بدون آنها، ممكن نیست. سایر اعمال واجب آن: از فاتحه و سوره و ذكر ركوع و دو سجده و طمانینه در آنها و تشهد و سلام دادن و غیر اینها از اعمال واجب است كه نماز به ترك آنها از روى عمد نه سهو باطل مى شود. و اعمال مستحب: از قنوت و دعاى افتتاح و تكبیرات بیشتر، علاوه بر تكبیرة الاحرام، و غیر اینها. آداب مستحب در تمام اركان نماز وجود دارد، و ترك آنها از روى عمد یا سهو باطل نمى شود، لیكن از حسن و كمال فزونى اجر و ثواب بیرون مى رود، و رعایت آنها در ایجاد حالت خاص بندگى مؤثر است، و آنها عبارتند از: افعال مستحبى و اذكار مستحبى.
پس با رعایت آداب مستحبات، از مكروهات نماز هم بپرهیزیم؛ زیرا با انجام مكروهات، باعث مى شود نمازگزار در حال نماز از یاد خدا باز بماند، از خضوع و خشوع او بكاهد و ثواب نماز او كم شود.


اسرار نماز

نویسنده : ملا محسن فیض کاشانی

 این مجموعه، سخن از نماز است. سخن از پیوند انسان خاكى با خالق یكتا و یگانه عالم و نماز راه این عروج روحانى است. نماز نردبان انسان در سیر تكامل است. نماز تسبیح انسان و حركت به سوى نور مطلق است. نماز ذكر است و یاد تنها یگانه مطلق، معبود رحیم و لطیف و بى نیاز. نماز خاكسارى انسان حقیر است در برابر ذات بى انتهاى حق تعالى است.
لازم به ذكر است كه قبل از نشر این اثر، به چاپ كتاب شریف ((نشان از بى نشانها)) همت گماردیم كه با سعى و اهتمام حقیر به زیور طبع آراسته شد و در این راه عده زیادى متحول شده و در پى اصلاح اعمال خویش و توجه و عنایت بیشتر نسبت به نماز برآمدند.
مرحوم پدرم كرارا به همه علاقمندان سفارش مى فرمودند: كه طریقه حقیر طریقتى است كه تمام مطالب شرع مقدس را نهایت اهتمام دارد. خصوصا نماز، كه هرچه زحمت و توجه است به نماز معطوف دارید، تا مورد رحمت الهى واقع شوید.
لذا در این راستا، گامى دیگر برداشته و تصمیم به نگارش كتاب ((اسرار نماز)) نمودند كه امید است مورد عنایت درگاه حق واقع شود و مؤمنین و مؤمنات از مطالب آن بهره مند گردند


اسرار عبادات

نویسنده : آیت الله جوادی آملی

در نظام تكوینى هر معلولى عبد علت خود بوده در حدوث و بقاء او را پیروى كرده و در ذات و صفت و فعل فرمان او را مى برد و هیچگونه گسستگى در رشته علت راه ندارد، نه علت از اشراف و افاضه باز مى ماند و نه معلول از انقیاد و خضوع سرباز مى زند. و بى نیازى معلول، كه صرف نیاز به علت است، از علت خود لازمه ضرورى وى عین افاضه بر معلول مى باشد با اساس علیت و معلولیت، سازگار نیست؛ لذا سراسر جهان امكان كه معلول خداى سبحان اند، بنده محض حق بوده و آنى از امتثال دستور تكوینى آن حضرت تمرد ندارد: انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له كن فیكون و عناوین: اسلام ، تسبیح ، سجده ، عبودیت، و اطاعت، كه در قرآن كریم آمده است ناظر به همین مطلب مى باشد، و كفر تكوینى معقول نبوده و نفاق یا عصیان طبیعى متصور نمى باشد، و این همان جبر على است كه غیر از اشعرى جبرى همه صاحب نظران عقلى آن را پذیرفته اند، و اما اشاعره بر پایه پندار اولویت و نفى ضرورت على آن را در نظام تكوین رد كرده اند، چون اصل علیت فلسفى را به جبرى عادت مبدل ساخته و ربط ضرورى را انكار نموده اند.
اگر علیت به نشان ارجاع شود، پیروى مظهر از ظاهر و اسلام و تسبیح و سجده


پرتوی از اسرار نماز

نویسنده : حجت الاسلام قرائتی

ارائه معارف دین اسلام، در زمینه عقاید و احكام و اخلاق، آن هم به زبانى روشن و متكّى به آیات و احادیث، ضرورتى است كه نیاز علاقه مندان به این معارف را برآورده مى سازد.
با توفیق الهى، مباحثى كه تحت عنوان درسهایى از قرآن در طول چندین سال از تلویزیون ارائه شد، مورد استقبال امّت ما قرار گرفت و برخى از این مباحث، به صورت كتاب، تقدیم گردید. بحث هاى اصول دین و معاد، از این نمونه است.
پس از بحث هاى مربوط به اصول دین، به توصیه دوستان قرار شد كه آنچه به فروع دین نیز مربوط مى شود، چاپ و منتشر گردد. حج قبلاً براساس نیازى فورى تر در اختیار شما قرار گرفت. اینك نماز را در دست دارید، و این، به شكرانه فرصت و زمینه اى است كه به بركت خون شهیدان، فراهم آمده است.
هر چند پیرامون نماز و سایر فروع دین، كتابها و جزوات مفید و ارزشمندى تاكنون نشر یافته، اما امید مى رود این مجموعه، به خاطر نوع تدوین و سبك بحث و دسته بندى هاى مناسب و تكیه بر آیات و احادیث فراوان، براى عموم اهل مطالعه، به ویژه مربیان و كسانى كه به شكل كلاس دارى به ارائه حقایق دین مى پردازند، مفید باشد و تكرار مكررّات به حساب نیاید.


12345678910111213141516171819
 
پایگاه اطلاع رسانی صلات - ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سیما    Email : zekr@irib.ir